برخی از مطالبی که در ادامه مرور خواهیم کرد

مقدمه

دوره های آموزشی بازاریابی اینترنتی | بازاریابی اینترنتی یا Internet Marketing یک مدل از بازاریابی محصولات (کالا یا خدمات) است که با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال و غالبا اینترنتی انجام می‌شود و با این حساب می‌توان گفت که در هر رسانه‌ دیجیتالی مانند تلفن‌های همراه، صفحات نمایش مانند کامپیوترها و غیره قابل انجام است و همانطور که از اسم آن پیداست، بازاریابی اینترنتی از دو بالِ “بازاریابی” و “اینترنتی” تشکیل شده است و مثل پرنده‌ای است که اگر هرکدام از بال‌هایش در کار نباشد نمی‌تواند درست پرواز کند. پس از این مساله می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اینترنت یک بخش مهم در انجام این مدل از بازاریابی است؛ پس منطقی است که در سال‌های اخیر به‌ دلیل رواج یافتن اینترنت و توسعه فناوری اطلاعات، این نوع بازاریابی گسترده‌تر شده باشد و بین بازاریابان و به‌ویژه در بین فعالان حوزه تبلیغات رواج پیدا کرده باشد.

 

چرا به دوره های آموزشی بازاریابی اینترنتی نیاز داریم؟

امروزه هر کسب‌وکاری به یک وب‌سایت نیاز دارد تا بتواند امنیت و درآمد کسب‌وکار خود را تضمین کند. هدف نهایی بازاریابی اینترنتی هم مانند دیگر روش‌های بازاریابی، جذب افرادی است که به محصولات یا خدمات ما علاقه دارند تا درنهایت بتوانیم با تاثیرگذاری بر آنها عمل فروش را انجام دهیم. این نکته مهم را به خاطر بسپارید که هیچ شبکه اجتماعی یا روشی نمی‌تواند بیشتر و بهتر از داشتن یک سایت خوب عمل کند.

شاید برایتان سوال باشد که چرا به‌جای وقت گذاشتن و استفاده کردن از دوره های آموزشی بازاریابی اینترنتی ، پروژه‌های خود را به افراد دیگری تحویل ندهم تا برایم انجام دهند؟

پاسخ ساده است…

چون اولا در این صورت مجبور به پرداخت هزینه بیشتری خواهید بود، ثانیا اگر وسط کار برایتان مشکلی به‌وجود بیاید مجبورید دوباره هزینه کنید! همچنین اینطور دیگر نمی‌توانید خیال خود را از امنیت و به‌روزرسانی دائمی فروشگاه اینترنتی خود راحت کنید.

پس بهتر است هرچه سریع‌تر خود را برای گذراندن دوره‌ های آموزشی بازاریابی اینترنتی آماده کنید و تمام تلاشتان را به خرج دهید که حداکثر استفاده را از این دوره‌ها ببرید تا در انتهای مسیر به یک صاحب کسب‌وکار هوشمند و هدفمند تبدیل شوید؛ درواقع همان کسی که کارخانه چاپ اسکناس خود را راه‌اندازی کرده است.

 

بازاریابی اینترنتی از زبان علی قلی زاده

بازاریابی اینترنتی

از زبان علی قلی زاده

بازاریابی اینترنتی نوعی از بازاریابی است که در فضای وب انجام شده و شما می‌توانید پیام کسب‌وکار و محصولات خود را از این طریق به مخاطبانتان در فضای وب برسانید. در کنار بازاریابی اینترنتی انواع دیگر بازاریابی از جمله بازاریابی آفلاین که شامل بازاریابی بیلبوردی، بازاریابی دهان‌به‌دهان و… وجود دارند که تمامشان دارای دو نقص بزرگ هستند؛ نقص اول اینکه از زمانی که شما تصمیم به انتقال پیام می‌گیرید تا زمانی که این پیام به دست سرنخ‌های شما برسد زمان زیادی گرفته شده و نقص دوم اینکه سرنخ‌ها در بازاریابی آفلاین قابل رهگیری و پیگیری نیستند.

اما در طی سال‌های اخیر که فضای اینترنت و وب گسترش پیدا کرده است، نوعی از بازاریابی به نام بازاریابی اینترنتی شکل گرفته است که با استفاده از آن اولا شما می‌توانید بازاریابی خود را با سرعت بیشتری انجام دهید و دوما به دلیل اینکه این بازاریابی در بستر اینترنت انجام می‌شود، امکان اندازه‌گیری، بررسی و سنجش لحظه‌ای آمار و ارقام، با استفاده از ابزارهای تحت وب برای شما وجود خواهد داشت.

 برای مثال اگر ۱۰ میلیون تومان در بازاریابی اینترنتی هزینه تبلیغات و… کرده باشید، می‌توانید میزان بازگشت سرمایه این ۱۰ میلیون تومان را اندازه‌گیری کنید. زمانی که خود من، از این نوع بازاریابی برای معرفی محصولات، خدمات و کسب‌وکارم استفاده کردم، امکان این مساله برایم فراهم بود که بسیار راحت در دفتر خود بنشینم و از طریق داشبورد خود به انجام تبلیغات یا ارسال پیام برای دیگران پرداخته و بعد از هر تبلیغ از هرکدام بازخورد بگیرم.

در نهایت امروزه آنقدر اینترنت با زندگی هر یک از ما عجین شده است که نبود بازاریابی اینترنتی، تنها کار را برای صاحبین کسب‌وکار پیچیده و سخت می‌کند. پس برای اینکه کسب‌وکار شما بتواند چابک شده و تبلیغات و بازاریابی خود را اندازه‌گیری کند، بهتر است هرچه سریع‌تر به اسلحه بازاریابی اینترنتی مجهز شوید. پلتفرم‌های آنلاین، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تماما ابزار کار شما در بازاریابی اینترنتی بوده و شما می‌توانید با شناخت و کسب مهارت درباره این ابزارها، کسب‌وکار خود را در سرعتی‌ترین و سنجشی‌ترین حالت ممکن ادامه و رشد دهید.

علی قلی زاده

بازاریابی اینترنتی و بازاریابی دیجیتال چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

دو اصطلاح بازاریابی دیجیتال (Digital marketing) و بازاریابی اینترنتی (Internet marketing) امروزه بسیار پرکاربرد شده است و هنوز خیلی‌ها هستند که تفاوت بین این دو کلمه را نمی‌دانند و به همین دلیل بسیاری از افراد گیج می‌شوند. اما واقعا تفاوت واژه‌های دیجیتال و آنلاین در بازاریابی و تبلیغات چیست؟ در مقالات باید از کدام یک از این اصطلاحات استفاده کنیم؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاح و مجموعه‌ای گسترده و نامحدود است چراکه تا وقتی فناوری در حال پیشرفت باشد، بازاریابی دیجیتال هم به رشد خود ادامه خواهد داد. اما می‌توان گفت که بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین زیرمجموعه‌ای از بازاریابی دیجیتال است چراکه بیشتر فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال در مرزهای بازاریابی اینترنتی قرار دارند و بازاریابی اینترنتی محدود و ملزم به وجود یک اتصال اینترنتی زنده است.

مثلا فرض کنید شما دوره‌ای از کسب‌وکارتان طراحی کرده‌اید و آن را بر روی یک فلش مموری ریخته‌اید و تهیه دوره برای دیگران با خرید آن فلش مموری انجام می‌گیرد. شما در حال استفاده از بازاریابی هستید اما هیچ ربطی به اینترنت و استفاده از آن ندارد، پس درواقع روش شما بازاریابی دیجیتال است.

 

برخی از ویدیوهای بازاریابی و فروش

ما در اینجا تعدادی محتوای آموزشی ویژه شما قرار داده ایم

ابزارهای بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی سه ابزار مهم و کاربردی دارد که دوره های آموزشی بازاریابی اینترنتی به آنها توجه شده است و به شرح زیر هستند:

۱. فروش آنلاین

۲. راه‌اندازی وبسایت

۳. تبلیغات بنری

اینها سه ابزار اصلی و اولیه در بازاریابی اینترنتی هستند اما رفته رفته ابزارهای دیگری نیز به این مجموعه اضافه شدند. برای مثال ایمیل مارکتینگ، سئو، حضور در شبکه‌های اجتماعی و موبایل مارکتینگ که البته این اصطلاح و مفهوم خیلی کمتر در کتاب‌های مربوط به بازاریابی اینترنتی دیده می‌شود؛ چراکه وقتی مفهوم بازاریابی اینترنتی در حال اوج گرفتن و توسعه پیدا کردن بود، موبایل خیلی کمتر از آنچه که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد شناخته شده و کاربردی بود و واقعا می‌توان گفت که در حق تلفن همراه یا همان گوشی موبایل به‌عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی اینترنتی، بی‌انصافی بسیاری شده است.

 

انواع بازاریابی اینترنتی چیست؟

انواع بازاریابی اینترنتی با ابزاری که برای آن نام بردیم، در یک دسته قرار می‌گیرند که در اینجا می‌خواهیم توضیحات بیشتری به شما عزیزان ارائه دهیم.

۱. بازاریابی موتورهای جستجو

این روش بازاریابی، از بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای به‌دست آوردن رتبه‌های بالاتر گوگل و رسیدن به اولویت گوگل استفاده می‌کند.

۲. بازاریابی از طریق ایمیل

در این روش که به ایمیل مارکتینگ هم معروف است، از ارسال ایمیل به مخاطبان و مشتریان استفاده می‌شود تا این نوع بازاریابی صورت گیرد که البته در این روش خیلی باید به متن و افرادی که برای آنها ارسال را صورت می‌دهید توجه کنید.

۳. بازاریابی از طریق تبلیغات کلیکی گوگل

کافیست صاحبین سایت مبلغی به گوگل پرداخت کنند تا  آن‌ها را در تبلغیات مخصوص به خود نمایش دهد.

۴. بازاریابی اینفلوئنسر

اینفلوئنسر به افراد تاثیرگذار روی مردم گفته می‌شود که بتوانند بر روی فروش مردم موثر واقع شوند؛ از خواننده و بازیگر گرفته تا ورزشکار و یک فرد فرهیخته می‌توانند اینفلوئنسر باشند و البته این اصطلاح فقط محدود به اینستاگرام نبوده و در حوزه وبلاگ‌نویسی یا حتی رسانه تلگرام نیز اینفلوئنسر وجود دارد.

۵. بازاریابی محتوا

افراد در هرکدام از بخش‌های بازاریابی اینترنتی که فعالیت کنند، باید به علم تولید محتوا واقف باشند تا بتوانند محصولاتشان را در یکی از قالب‌های متن، صدا، عکس یا ویدئو ارائه دهند.

۶. بازاریابی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی

به‌دلیل اینکه در سال‌های اخیر بیشتر زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم، خیلی مهم است که به اصول این بخش آگاه و مسلط باشیم.

همانطور که مشاهده کردید، برای استفاده از تمام روش‌هایی که در بالا ذکر شد، به‌نوعی نیاز به اینترنت و دوره‌ های آموزشی بازاریابی اینترنتی داریم که همین مساله موجب می‌شود تا این موارد در دسته بازاریابی اینترنتی جای گیرند.

 

به قدری زندگی ما با اینترنت ترکیب و یکی شده‌

 که نداشتن یک اکانت شخصی در اینستاگرام، واتس‌اپ یا هرکدام از شبکه‌های اجتماعی، شاید مسخره باشد!

ویدیو زیر رو با هم ببینیم

مزایای بازاریابی اینترنتی چیست؟

شما قصد استفاده از هرکدام از انواع بازاریابی را که داشته باشید، بهتر است ابتدا درباره قدم به قدم آن مراحل، مزایا و معایب آن اطلاعات لازم و تکمیل‌شده‌ای به‌دست آورید تا بعد از آن بتوانید به مراحل بعدی رفته و سفر تضمین‌شده‌ای برای خودتان پیش‌بینی کنید. پس من در این بخش مزایا و معایب این نوع از بازاریابی یعنی بازاریابی اینترنتی را برای شما عزیزان فهرست کرده و توضیحات مختصری از هرکدام نیز ارائه داده‌ام.

۱. پیوستگی بالا

بازاریابی اینترنتی کاری است که بدون نیاز به زمان و مکان خاصی انجام می‌گیرد و این حرف به این معنی است که مثل کارهای دیگر، نیاز به یک وجود فیزیکی برای افراد یا محل کار ندارد. دیگر لازم نیست شما اول به سمت مغازه خود حرکت کنید و بعد که رسیدید کرکره مغزه‌تان را بالا بزنید تا افرادی بیایند و از شما خرید کند. همچنین ساعت کاری خاصی شما را محدود نمی‌کند یعنی الزامی برای از ساعت ۷ صبح شروع کردن و در ساعت ۶ عصر به پایان رساندن کار شما وجود ندارد و می‌توانید تا هر زمان که بخواهید به کار خود ادامه بدهید.

۲. هزینه کمتر

قطعا این امر واضح، توضیح اضافه نمی‌خواهد که هزینه بازاریابی از طریق اینترنت بسیار کمتر از بازاریابی‌هایی است که به حضور فیزیکی نیاز دارند که همین امر روی کمتر شدن استهلاک و درگیری افراد نیز اثرگذار است.

۳. منحصربه‌فردی

تنها ابزار ارائه شما و کسب‌وکارتان در بازاریابی اینترنتی خلاقیت شماست و همین مساله موجب منحصربه‌فردی این روش شده است که با استفاده از آن می‌توانید فضای دیجیتال را به فضایی خیره‌کننده و زیبا تبدیل کنید که از هر مغازه‌ای بهتر و موثرتر باشد. البته که این ابزار می‌تواند مانند تیغ دولبه عمل ‌کند و اگر شما به اندازه کافی خلاقیت نداشته باشید، برایتان مشتری و مخاطب مناسبی به همراه نخواهد داشت.

۴. بدون محدودیت جغرافیایی

چه چیزی از این جذاب‌تر که شما در شرقی‌ترین نقطه کشور باشید و بتوانید از غربی‌ترین نقطه آن خرید کنید و این مساله آنجا جذاب‌تر می‌شود که در مدت زمانی کمتر از یک هفته به دست شما برسد! من از طیف وسیع قابلیت فروش محصول در بازاریابی اینترنتی (حتی در مقیاس جهانی) صحبت می‌کنم. نکته قابل توجه و ضروری اینکه، خاطرتان باشد متناسب با نیاز هر ناحیه و منطقه، باید کالا و خدمامت به مشتریان ارائه دهید.

۵. شخصی‌سازی تکنیک‌های بازاریابی

شنیده‌اید که می‌گویند به اندازه هر نفر اثر انگشت منحصربه‌فردی وجود دارد؟ اگر بخواهم همین مَثَل را درباره تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات به کار ببرم زیاده‌روی است اما در سطح کمی پایین‌تر کاملا صدق می‌کند. چراکه متناسب با سلیقه و نیازهای مخاطبین هدف، مشاغل می‌توانند تکنیک‌های متفاوت بازاریابی و تبلیغات را شخصی‌سازی کنند.

۶. حضور و روابط پایدار

هر تجارتی تا هر زمانی که فعالیت آنلاین داشته باشد، نه‌تنها به مشتریان و خریدارانش، بلکه به تمام کسانی که در راستای کسب‌وکار با آنها در ارتباط است دسترسی دارد و دیگر لازم نیست نگران این باشد که قرار است آنها را اصطلاحا گم کند!

۷. فناوری قابل اعتماد

همه این واقعیت را قبول داریم که تکنولوژی و فناوری‌های دنیا، روزبه‌روز در حال پیشرفت و توسعه هستند و دقیقا به همین دلیل دیگر لازم نیست مانند ده‌ها سال قبل منتظر جواب نامه‌ای باشید که چندین هفته قبل فرستاده بودید و حتی نمی‌دانستید به دست مخاطبتان رسیده است یا خیر؛ اما امروزه در کسری از ثانیه و تنها با یک کلیک می‌توانید پیام خود را به دوستی که در دورترین نقطه از شما قرار دارد هم ارسال کنید.

 

معایب بازاریابی اینترنتی چیست؟

اما اینکه بخواهیم فقط از مزایای یک چیز بگوییم، یعنی ما نگاه درستی به آن مساله نداشته‌ایم و البته که خودمان قبول داریم هر مساله‌ای در بهترین حالت خود هم با تعدادی عیب همراه است که این امر درباره بازاریابی اینترنتی هم صدق می‌کند. پس در این مرحله جا دارد کمی هم به معایب این روش جذاب از بازاریابی بپردازیم.

کند یا قطع شدن اینترنت، آشنا نبودن برخی از افراد به استفاده از اینترنت، عدم اعتماد بعضی افراد به تبلیغات یا بازاریابی اینترنتی، کم بودن تماس رودررو، زیاد شدن ابهامات و پیچیدگی‌ها و درنهایت تغییرات روزانه‌ای که در اینترنت ایجاد می‌شود و باعث تغییر در روش‌های بازاریابی می‌شوند از جمله معایب بازاریابی اینترنتی هستند.

اما نکته مهمی که در حال حاضر وجود دارد، این مساله است که باوجود تمام معایبی که روش بازاریابی اینترنتی دارد، منافع و مزایایی که برایش مطرح بوده به اندازه‌ای است که بتوان از آن معایب چشم‌پوشی کرد. جدا از بحث مزایا و منفعت آن برای افراد، بحث لزوم این روش در زندگی روزمره ماست؛ چراکه در طی سال‌های اخیر به قدری زندگی ما با اینترنت و فناوری‌های آنلاین ترکیب و یکی شده‌ است که نداشتن یک اکانت شخصی در اینستاگرام، واتس‌اپ یا هرکدام از شبکه‌های اجتماعی، شاید مسخره باشد! در زمینه‌های کاری هم این مساله کاملا مشهود و غیرقابل‌انکار بوده؛ چراکه در روزمره خود شاهد این مساله هستیم که اکثر کسب‌وکارها یا به‌طور کلی به سمت‌وسوی آنلاین شدن هدایت شده‌اند یا در کنار روش‌های سنتی و قدیمی خود، روش اینترنتی هم جای داده‌اند.

و دقیقا همین مساله گذراندن دوره های آموزشی بازاریابی اینترنتی را ضروری و لازم کرده می‌سازد.

 

نتیجه‌گیری

درنهایت باتوجه به پیشرفت روزبه‌روز فناوری و تکنولوژی در جهان، اگر شما هم صاحب کسب‌وکار بوده و علاقه‌مندید محصولاتتان به دست افراد بیشتری در سطح کشور برسد و همچنین اگر به سیستم سازی کسب‌وکار خود فکر می‌کنید، بهترین و کوتاه‌ترین مسیری که می‌توانید در آن پا بگذارید، راه بازاریابی اینترنتی و با استفاده از دوره های آموزشی بازاریابی اینترنتی است تا به مرور زمان، هم بتوانید اعتبار خود را افزایش ‌دهید و هم رفته رفته مسیر پیش رویتان را هموارتر کنید.

 به‌خصوص که مشاهدات اخیر نشان می‌دهد امروزه برد اصلی با آن دسته از کسب‌وکارهایی است که در شروع یا ادامه کار خود‌، به استفاده از بازاریابی اینترنتی روی آورده‌اند.

پیشنهاد اصلی من به‌عنوان یک مدیر و کوچ کسب‌وکار با سابقه‌ 12 ساله‌‌، این است که زمان خود را از دست ندهید و هرچه سریع‌تر به دسته کسانی که با استفاده از بازاریابی اینترنتی کسب‌ درآمد می‌کنند بپیوندید.

امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت و فایده کافی  را برده باشید.

علی قلی زاده

به مشاوره نیاز داری؟

فرم زیر رو پُر کن تا کارشناسان ما به زودی باهات تماس بگیرن

[quform id=”7″ name=”landing moshaver کپی”]
ورود / عضویت
کد تایید به شماره موبایل شما ارسال میشود
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)